Call of Duty: Ghosts - recenze kampaně

8. listopad 2013 | 14.35 |
› 

Cover
Klady:

- Povedená kampaň a příběh
- Zajímavé prostředí
- Pejsek Riley
- Zvuková stránka

Zápory:

- Umělá inteligence nedoznala příliš mnoho změn
- Střelba nepřátel jen a pouze do vás, nehledě na parťáky
- Velikost instalace
- Nepříliš dobrá optimalizace


Psát v dnešní době recenzi na Call of Duty nebo Battlefield, je nevděčná práce. Proč, ptáte se? Existují totiž dva tábory, které mezí sebou neustále bojují o prvenství jejich oblíbené hry. Někdy až tak moc, že je to až úsměvné. Komunitě BF se CoD zdá příliš umělé na pohled, zvuky jsou špatné a zbraně jim znějí všechny stejně. Hráčům CoD se zase nelíbí kampaň BF, je příliš plastická a lesklá a nepříliš zábavná. A co se týče multiplayeru, tam už se hádat nemá vůbec cenu, je to o krk. Já vám však přinesu zcela neutrální recenzi (pro nechápavé: V branži recenzenta, se běžně dva velké tituly srovnávají a já zde činím totéž), protože obě hry mají něco do sebe a ani jedné se po odehrání kampaně dále nevěnuji - jednak proto bude tato recenze pouze na single player a také proto, že s recenzí na hru více hráčů je potřeba počkat, první dny hraní bývají za trest. Nicméně to jistě víte samy, pokud hru hrajete. Moje poselství pro oba tábory je jasné - boj nemá cenu, vítěz neexistuje.
1
Trilogii Modern Warfare máme úspěšně za sebou a Infinity Ward přicházejí s novou značkou. Tentokrát jí nazvali Ghosts a jestli se máte na co těšit, se dozvíte na následujících řádcích. Kromě IW se na vývoji hry podílela ještě další studia. Raven Software se postarali o hru více hráčů, Neversoft o hříčku Extinction (což byly zombíci, ale nyní převzali vládu marťané) a Treyarch (studio, které má na svědomí každý druhý titul CoD - například Black Ops) stvořily WiiU verzi. O vydání se postaral jako vždy Activision a hra vyšla 5.listopadu pro WiiU, PC, PS3 a XBOX 360. Vydání pro novou generaci konzolí se plánuje na 15.listopad v Americe a 29. listopad v Evropě pro PS4 a XBOX ONE se premiéry dočká 22. listopadu, vše léta páně 2013. Hra běží na enginu, který byl použit například v Modern Warfare, jen je opět lehce upraven a vyretušován. Pojďme si ale konečně povědět něco o samotné kampani.
2
Příběh hry začíná idilkou na louce, která se nachází na menším kopečku poblíž vašeho rodného města. Sedí na něm tři muži, vy (Logan), váš bratr (Hesh) a otec (Elias), který vypráví příběh o speciální jednotce, zvané Ghosts (duchové). Náhle se začnou dít věci podobné výbuchu sopky a tak utíkáte směrem k bydlišti. Po cestě otec volá něco o projektu ODIN a vy znejistíte, protože vám pomalu dochází, že tohle sopka či obyčejné zemětřesení nebude. Běžíte se tedy schovat do vašeho domu, seč vám síly stačí a když dorazíte dovnitř, kamera se přepne na oběžnou dráhu. Tam se ujímáte role kosmonauta, jehož pohled směřuje na něco, co vypadá jako družice, na které je obrovský nápis ODIN. Jste na cestě do střediska, když tu najednou jste přepadeni a snažíte si zachránit vlastní život. Náhle však zjistíte že ODINa někdo aktivoval a začal střílet rakety po celé Americe. Rozhodnete se tedy pro poslední hloupou akci a vysílač zničíte. Hra se přepíná zpátky do Loganovi kůže a vy utíkáte z města, střih a hra se posouvá o deset let dále. Tam už s bratrem bojujete v armádě za USA proti Federaci národů. Tolik k příběhu - dovolil jsem si začátek rozvést, protože téměř všude se hned po vydáni hry objevila videa, která mapují právě tuto cestu.
3
Kromě bratra a otce - který vám dělá nadřízeného, vám bude dělat parťáka i pes jménem Riley. A že to není obyčejný pejsek, si hned povíme. Lze ho totiž ovládat pomocí laptopu tak, že mu vlezete vyloženě do hlavy a jeho očima sledujete dění a zakousáváte vojáky. Skvěle to také pomáhá při průzkumu. Chlupáči lze však zadat i rychlý rozkaz pomocí klávesy Q a vyslat ho na cíl (podobně funguje taktický prvek v BF4, kde takhle vysíláte dvounohé parťáky). Když už mluvím o psech, pokud na vás zaútočí cizí ovčák, lze se konečně bránit levým tlačítkem (trvalo to) a ne klávesou V jak to bylo doteď. Kdo zažil ví, že než jste klávesu nahmatali, bylo po vás. Kromě myši je tu pak ještě interaktivní klávesa F, kterou se lze také bránit, ale při jiných situacích. Co musím zmínit je to, že mi Riley skutečně přirostl k srdci, dokonce více, než postavy z BF4.
4
Mimo psíka můžete ovládat například nálet letounů A-10, tanky, kulomety, protileteckou obranu a tak dále. U zbraní ručních lze pak říci, že se jedná o klasickou situaci. Zastřílíte si z bazuky, těžkého kulometu, různých druhů pistolí, samopalů, pušek, sniperek a podobné výbavy, tedy nic nového pod sluncem. Ze sekundární výbavy to pak budou oslepovací a výbušné granáty, dálkově ovládaná sniperka, miny, a podobně. S veškerou výbavou co dostanete do vínku, se pěkně zachází a je radost ji používat.
5
Grafická stránka hry nedoznala příliš mnoho změn, jak jsem již zmínil na začátku (u série CoD by se dala považovat za standart), ale co musím uznat je, že například výbuchy a samotný oheň je fakt radost sledovat. Srovnávat s BF to samozřejmě nemá cenu, ale každá hra má něco do sebe a nemyslím si, že grafika Ghosts stojí za starou belu, to může říct pouze někdo, kdo hraje od rána do večera zmíněný BF, nebo člověk, co hru viděl pouze na YB. Co je však potřeba říci, je to, že hra je rozhodně náročnější, než doteď byla, ale dost možná to spraví update. Optimalizace tak, jak je na tom teď, není nic moc a je potřeba delší dobu ladit detaily, než titul poběží jak má. Není to však nic, co by vám mělo kazit dojem, alespoň myslím.
6
Další kapitola bude ozvučení. Na internetu se rojí názory (jistě víte kterých lidí), že prý všechny zbraně znějí stejně, že to je strašné poslouchat a další podobné hejty. Já k tomu dodávám svůj názor. Pokud máte doma solidní sluchátka či repro soustavu a ideálně lepší, než integrovanou zvukovou kartu, bude se vám všechno více než líbit. Jedno je však jasné, BF4 má rozhodně lepší ozvučení o tom žádná, ale že by tohle znělo špatně, to tedy s klidným svědomím říci nemohu. Za co však dám ruku do ohně, je to, že jakmile se rozezní bitevní vřava, je to balzám pro militaristovi uši. Nechápu tedy úplně zbytečné urážky. Inu, zkuste samy.
7
Ovládání je potom standardem, na který jste už pár let zvyklí, jediná větší změna je obrana před útokem, o které jsem psal výše. Klávesy, či analogy vám sednou do ruky během pěti minut a už nepustí a to je myslím dobrá zpráva. Co je na tom však hůře jako každý rok, je umělá inteligence. Mě úplně neskutečně vytáčí hry, kde máte kolem sebe parťáky, ale střílí se pouze a jen na vás a ostatní jsou tam jen proto, aby vám do všeho kecali. U některých misí jsem myslel, že mi vytečou nervy ušima, ale přežil jsem to ve zdraví. Nicméně při těžších obtížnostech dejte pozor na to, co máte kolem sebe (teď myslím nábytek). Skripty jsou potom ještě klasičtější než samotné CoD, ale už jsem si na to zvykl a nemyslím, že u příběhové hry je to na škodu, ale je to věc názoru. Mě přijde, že to hře dává lepší a filmovější zážitek. Nicméně se připravte na tunel, plný předpřipravených situací, které někdy nelze ani ovládat.
9
Při procházení kampaně se kromě Ameriky podíváte i do jiných států (nebudu jmenovat, ať z toho něco máte), do vesmíru, zažijete moderní vylodění alias Normandie v roli obránce pláže, mrknete pod vodu (mořské mise jsou velmi pěkně zpracovány a vypadají hezky), budete se brodit městem, které zaplavuje právě vybuchlá hráz a další podobné skopičinky. Toto vše a mnohem více v klasickém, adrenalinem napumpovaném balení. Pro zpříjemnění mísí sbíráte opět laptopy (intel). Každá mise obsahuje jeden kousek a je jich celkem 18. Herní doba se šplhá k osmi hodinám (pokud tedy nehrajete na nejlehčí obtížnost) a vůbec poprvé jsem měl po dohrání pocit, že mi to akorát stačilo a byl jsem spokojen, což kvituji s nadšením. Vaše oko jistě zpozoruje i to, že se některé mise nápadně podobají těm z BF4 a BF3, příkladem budiž letadlová loď či útok tanků.
11
Na místě je tedy menší shrnutí, protože o kampani samotné toho bylo řečeno více, než je zdrávo. Co musím říci jako první, je to, že hra si na nic nehraje, je to čistá, frenetická akráda, a jde ji to skvěle - nehledejte tedy v kampani příliš mnoho realismu, ale na to jsme u této série zvyklí. Pokud na to přistoupíte, čeká vás opravdová zábava. Single player kampaně má Infinity Ward zmáknuté skutečně dobře. Tohle z mého pohledu BF 3 a 4 chybí. DICE předvedli naposledy dobrou kampaň u BAD COMPANY. Hra je to věru zábavná, barevná a dobře znějící (teď mě asi někdo nechá ukřižovat) a myslím, že si vaši šanci, pokud máte rádi FPS, skutečně zaslouží. Pokud vás zajímá čistě multiplayer, tak jistě samy víte, do kterého tábora patříte. Za mě se tato příběhová kampaň povedla a to více než ta u BF 4 - a musím opět upozornit, je to skutečně neutrální názor. Moje doporučení však máte, co s tím uděláte, je na vás. Přeji vám pěkný den a hodně síly na hádky s vedlejším táborem. Jak jsem psal, vítěz neexistuje.

Honzek (Jan Maršík)

8/10 (PC verze)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.67 (6x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Související články

žádné články nebyly nenalezeny

Komentáře