Command & Conquer: Tiberian Dawn

29. leden 2013 | 14.02 |
› 

Cnctd-win-cover
31.srpen 1995. Datum, které pro můj život přineslo zásadní změny. Začal jsem totiž více než kdy předtím fandit fenoménu jménem strategie. Ano, řeč bude o studiu Westwood a jejich hře, která zaznamenala celosvětový úspěch a měla se řadit po boku Duny II. Ale byla mnohem lepší, alespoň v mích očích. Tím zázrakem byl Command
& Conquer s podtitulem Tiberian Dawn.

O co tedy vlastně šlo? Psala se devadesátá léta a na Zemi spadl meteorit. Místo dopadu byla řeka Tiber. To samozřejmě nenechalo nikoho klidným a místo se šlo pečlivě prozkoumat. Jedním z vědců byl i doktor Moebius, který látku jednak pojmenoval Tiberium a za druhé řekl, že se v ní skrývá obrovská energie. Nicméně vše živé v jejím okolí umírá. Jak už to tak bývá, kromě hodných, kteří zde reprezentovali GDI (Global Defence Initiative), se o látku začaly zajímat také ti zlý. Říkaly si Brotherhood of Nod a v čele měly plešatého leadera jménem Kane, který se nesmazatelně vryl do hlav všech hráčů. Zájem obou stran byl tak velký, že netrvalo dlouho a začaly Tibériové války.
kane
Gamesa měla dvě rozlišné kampaně. Jedna se odehrávala v Africe (o tu bojovalo bratrstvo) a druhá v Evropě (tam jste vedli jednotky GDI). Musím upozornit, že jedna z misí se odehrávala i v Československu. Ke hraní jste tedy potřebovali kromě dvou CD, z čehož každé obsahovalo jednu ze stran, také pevné nervy při výběru strany a správné strategie. Chyby se zde trestaly smrtí. Kdo ovšem odebíral Level, stejně jako já a vlastnil výtisk 11/95, měl všechno mnohem lehčí. Vyšla tam totiž speciální šestistránková příloha, která zahrnovala spoustu tipů a triků na zvládnutí každé mise a například i popis jednotek a budov.

Neměl bych také zapomenout zmínit, že před bitvou jste si mohli shlédnout perfektní, napůl hrané filmečky. No a po boji jakbysmet. To ze hry dělalo opravdového favorita. No a hudba byla též stránkou sama o sobě. Ještě dnes si broukám různé melodie.
CnC1 (3)
Základním kamenem pro obě strany byl Construction Yard, jehož účelem byla výroba dalších budov. (Dala se hlavně v mulťáku složit a přemístit po pásech jinam – vozidlo se jmenovalo MCV – Mobile Construction Vehicle) Pokud jste tuto budovu nevlastnily, nebo Vám jí nepřítel zničil, měly jste velký problém. V některých misích jste dostaly třeba jen polorozpadlý tábor bez možnosti ho dál vyvíjet.

Nebo jste základnu nedostaly vůbec. Nicméně po postavení hlavní budovy, jak se jí také jinak říkalo, přišla na řadu většinou elektrárna (buď Power Plant, nebo později vyspělejší Advanced Power Plant – která zvládla práci za dvě klasické). Hned poté přišla na řadu Rafinery (jinak také harvestrárna), ze které vyjelo těžební vozidlo směrem k nejbližšímu Tibériu, neboli také Vašemu zdroji peněz. Pokud se začali penízky příliš množit, což se stávalo zřídka kdy, bylo zapotřebí postavit Silo. Tam se přesouvalo další koření, které se nevešlo do rafinérie. Ideální volbou bylo potom postavit komunikační centrum, neboli radar. Kdo ho měl postavený dřív, hlavně v multiplayeru, byl najednou mezi slepými jednookým králem.  Pokud jste měli trpělivost a kredity, mohli jste si postavit kolem základny buďto plot, pytle s pískem, nebo betonovou zeď. Všechny výše zmíněné věci mohli stavět oba tábory. Pakliže jste hrály za bratrstvo další budovy byly: Weapons Delivery Runway, která Vám letecky dodávala vozidla. Hand of Nod, ta pro změnu dodávala vojáky, nicméně už ne letecky. Na obranu základny posloužily dobře Obelisk of Light a Turret. První zmíněná věž je noční můrou GDI ještě dnes. Jednalo se o smrtící paprsek laseru, který dokázal i nejsilnější jednotku nepřítele zničit na pár zásahů. Turretka tak nebezpečná nebyla, ale ve větším množství s ní měly tanky nepřítele co dělat. Jednalo se o otočnou obranou věž. A poslední obranou byla SAM Site, která si dokázala poradit se vším, co letělo vzduchem Vašim směrem. Bylo dobré je mít všude. A jelikož nejlepší obranou je útok, tak poslední budovou byl Temple of Nod. Jinak také řídící středisko. Odtud se odpalovaly nukleární hrozby. GDI proti tomu disponovali Advenced Communications Centrem, který ovládal orbitální iontový kanón. Dále měli Advanced Guard Tower, jako odpověď na Obelisk, která střílela raketami po všem, co se hýbe. A bylo jedno, jestli vzduchem, nebo po zemi. Jako další zde byla Guard Tower, která byla velmi výkonná proti pěchotě, obsahovala totiž těžký kulomet a projít kolem ní nebyl žádný med, pokud jste ssebou neměly těžkou techniku. O výrobu pěchoty se zde starala budova jménem Barracks. O tanky a vozidla zase Weapons Factory. Pokud jste na frontě dostaly hodně na zadek, postavila se Repair Facility. Ta se starala o opravu všeho, co se pohybovalo na kolech či pásech. A jako poslední zde byl Helipad. Ten se staral o výrobu mocné helikoptéry jménem Orca.
cc3
Jednotky už vezmu ve zkratce, nebo alespoň doufám J
(GDI+Nod) Inženýr – obsazoval nepřátelské budovy, ale ty Vaše zase dokáže opravit. Nemá žádnou zbraň.
(GDI+Nod) Pěchota – obyčejný voják s útočnou puškou.
(GDI) Granátník – Ano, hází granáty. Musí se s ním dobře zacházet jinak udělá škody i ve vlastních řadách.
(Nod) Plamenometčík – Jednotka s plamenometem, pro kterou platí to samé pravidlo, jako pro granátníka.
(GDI + Nod) Raketometčík – Pán, který si poradí díky svému raketometu s těžkou technikou nepřítele.
(GDI+Nod) Harvester – Těžební vozidlo. Čím více jich máte, tím lépe. Nemá ale žádnou zbraň.
(GDI+Nod) MCV – Mobilní konstrukční vozidlo. Jinak řečeno hlavní budova. Též neozbrojená.
(GDI) APC – Transportér pro pět vojáků. Pro svoji obranu používá těžký kulomet usazený na střeše vozidla.
(GDI) Hummer – Kdo by neznal toto vozidlo. Je rychlé a pro svoji obranu má na střeše opět kulomet.
(GDI) Mamutí tank – Zlo které nedovolilo vojskům Nodu klidně spát. Jedná se o skutečně obrovský tank, který má dvě děla. Střílí také rakety a umí se do poloviny sám opravit, pokud na něj nikdo neútočí. Je však opravdu nejpomalejší jednotkou celé hry.
(GDI) Medium tank – Obyčejný tank s jedním dělem.
(GDI) Orca – bojový vrtulník, který kromě kulometu disponuje raketami.
(GDI) Rocket Launcher – Taková obdoba ruské kaťuše, neboli stalinových varhanů. Střílí opravdu devastující rakety.
(NOD) Mobilní artilerie – Velmi účinná zbraň. Pohybuje se velmi pomalu a je zranitelná. Ale pokud se dostane k nepřátelské základně, dokáže ji během pár minut proměnit v prach.
(NOD) Plamenometný tank – Dokáže spálit kulometné věže a pěchotu na popel během pár mrknutí oka. Proti tankům je ale velmi neúčinný.
(NOD) Lehký tank – Jedná se o nejslabší, ale také nejlevnější a nejrychlejší tank celé hry. Ve velkém množství se jedná o silnou zbraň.
(NOD) Bugyna – Obdoba Hummeru, jen je levnější.
(NOD) Raketový motocykl – Opravdu rychlá a silná jednotka. Nicméně má slabé pancéřování. Pět takovýchto motorek dokáže utlouct mamutí tank jak nic.
(NOD) Neviditelný tank – Střílí rakety a dokáže se nepozorovaně dostat do cizí základny. Má ovšem slabý pancíř.
(GDI+Nod) Transportní helikoptéra – Obsahuje pět míst a je ideální na převoz pěchoty, nebo inženýrů do týla nepřítele. Nemá zbraně.
(GDI) Bombardovací letadlo – Dá se přivolat jednou za 10 minut na jakékoliv odkryté místo na mapě. Proti budovám a pěchotě jsou napalmové bomby smrtící.
(GDI) Útočná loď – Je vyzbrojena salvou raket. Nedá se stavět, ale někdy se s ní setkáte.
Command_and_Conquer_1_01
Hra obsahovala 15 misí za GDI a 13 za Nod. Nicméně někdy jste dostali při výběru jedné mise, dvě až tři možnosti kam jít. Tudíž kdybych spočítal opravdu všechny mise, bylo by to 18 pro GDI a 18 pro bratrstvo. Vyšel ještě datadisk s názvem Covert Operations, který hraní prodloužil o dalších 15 nových misí. 
multiplayer
Pokud Vás článek zaujal, není nic lehčího než jít a hru si někde stáhnout, protože vyšla díky výročí zcela zdarma. Já sám ji hraji dodnes a je to pro mne jedna z nejlepších strategií na kterou nikdy nedám dopustit. A multiplayer je skvělý ještě dnes. Každý správný stratég by si tento klenot měl jistě zahrát. Byl by hřích toto minout. Snad se k tomu dostanete samy, nebo Vám pomůže toto retro. S výčtem budov a jednotek mi velmi pomohla v tomto článku zmíněná příloha Levelu. Pamatuji si sice velkou část, ale ne všechny. Za to bych chtěl redakci a hlavně Drakenovi poděkovat. Série Command
& Conquer dnes čítá více než 10 titulů a přemýšlím nad tím, že o každém z nich něco sepíši. No, uvidíme. Pokud se to dalo číst, určitě mi zanechte komentář či alespoň ohodnocení článku. Budu velmi vděčný. A nezapomeňte, Kane je věčný. Ať žije!

Honzek (Jan Maršík)


Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.67 (3x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Související články

žádné články nebyly nenalezeny

Komentáře

RE: Command & Conquer: Tiberian Dawn viki 29. 01. 2013 - 12:18
RE(2x): Command & Conquer: Tiberian Dawn darthmarsa 29. 01. 2013 - 12:20
RE: Command & Conquer: Tiberian Dawn anubis 09. 02. 2013 - 19:18
RE: Command & Conquer: Tiberian Dawn darthmarsa 10. 02. 2013 - 08:25
RE: Command & Conquer: Tiberian Dawn viki 23. 02. 2013 - 17:52