
31.srpen 1995. Datum, které pro můj život přineslo zásadní změny. Začal jsem totiž více než kdy předtím fandit fenoménu jménem strategie. Ano, řeč bude o studiu Westwood a jejich hře, která zaznamenala celosvětový úspěch a měla se řadit po boku Duny II. Ale byla mnohem lepší, alespoň v mích očích. Tím zázrakem byl Command & Conquer s podtitulem Tiberian Dawn.
O co tedy vlastně šlo? Psala se devadesátá léta a na Zemi spadl meteorit. Místo dopadu byla řeka Tiber. To samozřejmě nenechalo nikoho klidným a místo se šlo pečlivě prozkoumat. Jedním z vědců byl i doktor Moebius, který látku jednak pojmenoval Tiberium a za druhé řekl, že se v ní skrývá obrovská energie. Nicméně vše živé v jejím okolí umírá. Jak už to tak bývá, kromě hodných, kteří zde reprezentovali GDI (Global Defence Initiative), se o látku začaly zajímat také ti zlý. Říkaly si Brotherhood of Nod a v čele měly plešatého leadera jménem Kane, který se nesmazatelně vryl do hlav všech hráčů. Zájem obou stran byl tak velký, že netrvalo dlouho a začaly Tibériové války.

Gamesa měla dvě rozlišné kampaně. Jedna se odehrávala v Africe (o tu bojovalo bratrstvo) a druhá v Evropě (tam jste vedli jednotky GDI). Musím upozornit, že jedna z misí se odehrávala i v Československu. Ke hraní jste tedy potřebovali kromě dvou CD, z čehož každé obsahovalo jednu ze stran, také pevné nervy při výběru strany a správné strategie. Chyby se zde trestaly smrtí. Kdo ovšem odebíral Level, stejně jako já a vlastnil výtisk 11/95, měl všechno mnohem lehčí. Vyšla tam totiž speciální šestistránková příloha, která zahrnovala spoustu tipů a triků na zvládnutí každé mise a například i popis jednotek a budov.
Neměl bych také zapomenout zmínit, že před bitvou jste si mohli shlédnout perfektní, napůl hrané filmečky. No a po boji jakbysmet. To ze hry dělalo opravdového favorita. No a hudba byla též stránkou sama o sobě. Ještě dnes si broukám různé melodie.

Základním kamenem pro obě strany byl Construction Yard, jehož účelem byla výroba dalších budov. (Dala se hlavně v mulťáku složit a přemístit po pásech jinam – vozidlo se jmenovalo MCV – Mobile Construction Vehicle) Pokud jste tuto budovu nevlastnily, nebo Vám jí nepřítel zničil, měly jste velký problém.
V některých misích jste dostaly třeba jen polorozpadlý tábor bez možnosti ho dál vyvíjet. Nebo jste základnu nedostaly vůbec. Nicméně po postavení hlavní budovy, jak se jí také jinak říkalo, přišla na řadu většinou elektrárna (buď Power Plant, nebo později vyspělejší Advanced Power Plant – která zvládla práci za dvě klasické). Hned poté přišla na řadu Rafinery (jinak také harvestrárna), ze které vyjelo těžební vozidlo směrem k nejbližšímu Tibériu, neboli také Vašemu zdroji peněz. Pokud se začali penízky příliš množit, což se stávalo zřídka kdy, bylo zapotřebí postavit Silo. Tam se přesouvalo další koření, které se nevešlo do rafinérie. Ideální volbou bylo potom postavit komunikační centrum, neboli radar. Kdo ho měl postavený dřív, hlavně v multiplayeru, byl najednou mezi slepými jednookým králem. Pokud jste měli trpělivost a kredity, mohli jste si postavit kolem základny buďto plot, pytle s pískem, nebo betonovou zeď. Všechny výše zmíněné věci mohli stavět oba tábory. Pakliže jste hrály za bratrstvo další budovy byly: Weapons Delivery Runway, která Vám letecky dodávala vozidla. Hand of Nod, ta pro změnu dodávala vojáky, nicméně už ne letecky. Na obranu základny posloužily dobře Obelisk of Light a Turret. První zmíněná věž je noční můrou GDI ještě dnes. Jednalo se o smrtící paprsek laseru, který dokázal i nejsilnější jednotku nepřítele zničit na pár zásahů. Turretka tak nebezpečná nebyla, ale ve větším množství s ní měly tanky nepřítele co dělat. Jednalo se o otočnou obranou věž. A poslední obranou byla SAM Site, která si dokázala poradit se vším, co letělo vzduchem Vašim směrem. Bylo dobré je mít všude. A jelikož nejlepší obranou je útok, tak poslední budovou byl Temple of Nod. Jinak také řídící středisko. Odtud se odpalovaly nukleární hrozby. GDI proti tomu disponovali Advenced Communications Centrem, který ovládal orbitální iontový kanón. Dále měli Advanced Guard Tower, jako odpověď na Obelisk, která střílela raketami po všem, co se hýbe. A bylo jedno, jestli vzduchem, nebo po zemi. Jako další zde byla Guard Tower, která byla velmi výkonná proti pěchotě, obsahovala totiž těžký kulomet a projít kolem ní nebyl žádný med, pokud jste ssebou neměly těžkou techniku. O výrobu pěchoty se zde starala budova jménem Barracks. O tanky a vozidla zase Weapons Factory. Pokud jste na frontě dostaly hodně na zadek, postavila se Repair Facility. Ta se starala o opravu všeho, co se pohybovalo na kolech či pásech. A jako poslední zde byl Helipad. Ten se staral o výrobu mocné helikoptéry jménem Orca.

Jednotky už vezmu ve zkratce, nebo alespoň doufám


| RE: Command & Conquer: Tiberian Dawn | viki | 29. 01. 2013 - 12:18 |
| darthmarsa | 29. 01. 2013 - 12:20 | |
| RE: Command & Conquer: Tiberian Dawn | anubis | 09. 02. 2013 - 19:18 |
| RE: Command & Conquer: Tiberian Dawn | darthmarsa | 10. 02. 2013 - 08:25 |
| RE: Command & Conquer: Tiberian Dawn | viki | 23. 02. 2013 - 17:52 |